Sedan professor .i pedagogik Zachris Jockkim. Cleve tillsammans med J.E. Bergroth, H.L. Melander och C.J. Lindqvist fått genomföra en studieresa i Tyskland och Schweits föreslog de år 1862 att i Helsingfors skulle grundas en normalskola fmed syftet att inte endast förbereda eleverna för universitetet, utan också fungera soim en modellskola för landets övriga läroverk så att lärarkandidaterna här skulle kunna förberedas för sin uppgift. Skolan skullle ha både en svensk- och en finskspråkig avdelning. År 1866 kom denna skola till stånd, dock så att den finskspråkiga avdelningen flyttades till Tavastehus med motiveringen att Helsingfors vid denna tid ännu var en så svenskspråkig stad att det skulle ha varit svårt att få klasserna fulla i en finskspråkig avdelning. Till sdkillnad från den svenska normalskolan grundades som grundades som en statsskola grundades den finska som en privat skola med statsbidrag, emedan man fruktade en svag elevuppslutning. Genom grundandet av Helsingfors normallyceum stängdes också den högre elementarskolan i Helsingfors. En tillfälligt inrättad normalskola hade inlett sin verksamhet redan år 1864.(Hanho J.T.: Suomen oppikoululaitoksen historia 2, 1809-1872, 190-195, Stenius Martti: Zachris Joachim Cleven suhde Suomen ksnsa- ja oppikoulujen uudistukeen hänen professorikautenaan 1862-1938. Vammala, 1938, 107)